(http://coconutbenefits.ca/)
Länsimaalaisen kulttuurin
vaikutusta on vaikea olla huomaamatta liikkuessa Johannesburgin keskustassa tai
tietyissä kaupunginosissa. Vaikutus näkyy etenkin Midrand, Sandton ja Rosebank-
nimissä osissa kaupunkia, joissa suurin osa valkoisesta väestöstä asustelee
sekä tietenkin kookospähkinät. Hetkinen, miten tuo kookospalmussa kasvava ruskean
ulkokuoren ja maitomaisen sisällön omaava hedelmä liittyy tapaukseen?
Itse asiassa kyseinen hedelmä on
mitä oivallisin väline johdattelemaan kirjoitukseni itse pääasiaan.
Kookospähkinä ”Coconut” termiä käytetään
Etelä-Afrikassa kuvastamaan ihonväriltään mustia henkilöitä, joiden
ajatusmaailma sekä elämäntavat ovat kuin valkoisen henkilön.
Ensiksi voisin jatkaa siitä mistä
aloitinkin, länsimaalaisen kulttuurin ihannoinnista täällä osassa maapalloa.
Yhä etenevissä määrin länsimaalaisen sekä syventäen eurooppalaisen kulttuurin
vaikutteet näkyvät selkeästi tavallisen eteläafrikkalaisen elämässä. Kiitos
kuuluu yleismaailmallisesti ajateltuna globalisaatiolle, tietotekniikalle ja
maanosien yhdentymiselle erilaisten ohjelmien kautta. Tietenkin tässä kohtaa
voidaan mainita, että länsimaalaisen kulttuurin hypetyksestä pääsevät
nauttimaan vain ne joilla on varaa siihen. Koulutus, matkustelu ja hyvävarainen
elämäntapa eivät tule itsestään jos ei ole sattunut syntymään kultalusikka
suussaan. Tosin täällä ne kaikkein heikkotuloisimmat ja köyhimmät yrittävät
myös olla jotain, koska nykypäivänä sinun
tulee olla jotain, et voi olla vain sinä.
Ikävä kyllä niille joille ei ole
varallisuutta siunaantunut pyrkivät pääsemään samalle tasolle hyvävaraisten
kanssa keinolla millä hyvänsä. Sen vuoksi ryöstöt sekä laina- ja pikavippikulttuuri
ovat ottaneet vallan. Eteläafrikkalaiset rakastavat shoppailua ja luksuselämää.
Ylipäätään Johannesburgin alueella on satoja ellei tuhansia ostoskeskuksia,
kampaamoita, kauneushoitoloita, ravintoloita jne. Välillä tuntuu, että olen
jossain Keski- Euroopan kaupungissa viettäessäni aikaa esim. Sandtonin
alueella.
Omat havaintoni kookospähkinöistä
perustuvat kuitenkin nuoriin aikuisiin ikähaitarissa 20-30- vuotiaat. Kyseiset
nuoret aikuiset ovat useimmiten varttuneet lapsuutensa valkoisten piireissä mm.
lastentarha-, koulu- ja yliopistopiirit ovat olleet valkoisen väestön
hallitsemat. Sitä kautta myös heidän elämäntapansa on muovautunut valkoisen elämäntavan
suuntaan. Useimmat näistä henkilöistä ovat myös asuneet tai opiskellet
Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Sitä kautta heille on muovautunut käsitys
itsestään ja omasta identiteetistään. Siitä miten heidän ihonvärinsä
edelleenkin vaikuttaa toisten ihmisten käsityksiin heistä. Maailma ei
kuitenkaan enää ole niin mustavalkoinen kuin yli 50 vuotta sitten. Ilmapiiri on
hyväksyvämpi, alakulttuurit kukoistavat ja useimmilla yksilöillä on vapaus
valita elämäntapansa.
Itse olen oppinut tunnistamaan
kookospähkinät. Itse asiassa muutama hyvä ystäväni kuuluu kyseiseen porukkaan.
Totta on se, että valkoisten elämän- ja ajatustavat omaava musta henkilö
omistaa myös laajan kaveripiirin. Piiri muodostuu trendikkäästi
eurooppalaisista, valkoisista eteläafrikkalaisista sekä toisista
kookospähkinöistä. Useimmiten mustat, jotka haluavat olla kuin valkoiset pyrkivät
pääsemään piireihin sekä samaistumaan länsimaalaiseen elämäntyyliin, joka on ”cool”.
Sen vuoksi itselleni tuottaa joskus päänvaivaa lähteä esim. ulos kookospähkinä-ystävieni
kanssa. He haluavat kuunnella eurotyylistä dance-, dubstep- ja indie-
musiikkia, joka ei vastaa täysin omaa makuani. Hei, olen uudessa kulttuurissa
ja ympäristössä, joten tavoitteeni on samaistua eteläafrikkalaiseen
elämäntyyliin sekä kokea jotain itselleni epätavallista. Kookospähkinä-ystäväni
käyvät salilla viikoittain, aikatauluttavat elämänsä, tilaavat vaatteita
Euroopasta, puhuvat brittiaksentilla ja hengaavat hipstertyylisissä porukoissa
keskustellen aiheista, jotka ovat pinnalla.
En kiellä sitä, että olen
todellakin onnellinen uusista ystävistäni, kiitollinen heidän avustaan sekä
siitä että he ovat hyväksyneet minut osakseen elämäänsä. Joskus en kuitenkaan
tunnu kuuluvani porukkaan vaikka teen lähes samoja asioita Suomessa kuin
kookospähkinät täällä. Se kuitenkin muistuttaa minua liikaa Euroopasta ja siitä
oravanpyörästä, joka minua odottaa Suomessa.
Olen monta kertaa selittänyt
ystävilleni, että minulla ei ole mitään kotimaatani vastaan, rakastan sitä.
Kuitenkin yli 20 vuotta Suomessa on tarpeeksi, kotiin on kuitenkin aina hyvä
palata ja muistella sitä mistä on lähtöisin. Nykyaikana nuorilla on suuremmat
mahdollisuudet kansainvälistyä ja tutustua uusiin kulttuureihin kuin
entisaikana. Suomalainen koulutus, oma yritteliäisyys ja taustajoukkojen tuki
ovat auttaneet minua pääsemään siihen pisteeseen missä olen nyt. Kulttuurisesti
ja tutkimuksellisesti Pohjoismaat tai Eurooppa eivät kiehdo itseäni. Toki
matkustelu Euroopassa on kiehtovaa ja minulla on paljon tuttavia siellä
suunnalla. Afrikka on ja tulee aina olemaan yksi suurimmista mielenkiinnon
kohteistani. Etenkin Etelä-Afrikka on osoittautunut kiehtovaksi
tutkimuskohteeksi mm. naisten aseman ja sukupuolellisen tasa-arvon kannalta.
Olen täällä asuessani päässyt osaksi mustien kulttuuria, näkemään
township-elämää ja kokemaan yhteisöllisyyden.
Toisin sanoen olen viettänyt
suurimman osan ajastani mustien seurassa. Tässä kohtaa en tarkoita
kookospähkinöitä vaan ns. tavallista mustaa väestöä. Oikeastaan arkiset
rutiinini ja ajattelumallini ovat muovautuneet mustan väestön suuntaan. Pap (maissimuusi)
ja kana ovat mieliruokaani. Peseydyn joka päivä kaksi kertaa ammeessa. Pidän
rytmikkäästä musiikista ja soittolistani muodostuu lähinnä afropop- musiikista.
Ostaessani ruokaa jaan sen muiden kanssa, en osaa olla enää itsekäs. Käytän
tervehtiessäni paikallisten kieltä ja olen jopa saanut oman zulu-nimen Kedibone,
joka tarkoittaa ihmistä joka haluaa kokea sekä seikkailla.
En suoranaisesti voi väittää
kyseisten elämäntapojen kuuluvan vain mustan väestön kulttuuriin, mutta omien
havaintojeni kautta olen kokenut asian niin. Olen tietoisesti halunnut päästä
osaksi mustaa kulttuuria ja sitä kautta olen luonut monia hyödyllisiä
kontakteja esim. naispuoleisiin henkilöihin naisjärjestöjen kentällä.
Harjoittelijana olen päässyt sisälle työporukkani vitseihin sekä olen oppinut
heiltä paljona asioita elämästä ja Etelä-Afrikasta. En katsele asioita enää niin
sinisilmäisesti vaan pyrin kyseenalaistamaan ja väittelemään.
Elämäni tuntuu olevan vastakohta
kookospähkinöille, mutta en osaa selittää miksi silti hengailen heidän kanssaan
ja nauran heidän vitseilleen. Selitys löytyy siitä ajatusmallista sekä
tavoista, jotka olen sisäistänyt pienestä pitäen. Mieleni on edelleen kuin
valkoisen suomalais- eurooppalaisen, mutta nyt siinä on ripaus
eteläafrikkalaisen mustan mielenlaatua. Tietyllä tavalla tällainen balanssi
auttaa ymmärtämään sekä kiinnostumaan kookospähkinöistä. Voisin verrata sitä
Ying & Yang- yhdistelmään. Ihonväri on erilainen, mutta ajatukset kulkevat
käsikädessä. On kuitenkin huomattava se, että suomalainen luonteenlaatuni
nostaa edelleen päätään joissain tilanteissa. Periksiantamattomuus ja lievä
juorus ovat osa minua etenkin huonoina päivinä. Silloin käyn pitkät keskustelut
paikallisten ystävieni kanssa siitä mitä on olla suomalainen
eteläafrikkalaisessa kulttuurissa. Suomalaiset eivät avaudu helpolla
henkilökohtaisista ongelmistaan vaan pitävät pahan olon sisällään. Täällä
ihmiset näyttävät tunteensa liiankin herkästi ja avautuvat ongelmistaan sekä
suruistaan helposti. Arvostan sitä, että ystäväni tarjoavat apuaan jos minulla
on huono päivä. En kuitenkaan halua kertoa ongelmistani aina, mutta etenkin
kookospähkinä-ystäväni ymmärtävät sen.
En osaa vielä sanoa miten
identiteettini ja käsitykseni omasta itsestäni tulevat muuttumaan vuosien
varrella. Ikää tulee lisää, mutta se on tietyllä tapaa positiivinen asia. Oppii
arvostamaan sitä mitä on, tietää omat vahvuutensa sekä sen mitä haluaa. Tulen
ehkä olemaan se kookospähkinän vastakohta, Fazerin valmistama
Mignon-suklaamuna, jonka halusin aina pienenä ostaa pääsiäisen aikaan.
(http://www.fazer.fi/juhlat/paasiainen/mignon-munan-synty/)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti