torstai 25. syyskuuta 2014

Uuden elämän opettelu ja aikamatka menneisyyteen




Päivät instituutissa ovat olleet tähän mennessä työntäyteisiä ja työpäiväni ovat venyneet jopa kahdeksan tunnin mittaisiksi. Olen muutaman viikon ajan kulkenut bussilla, koska asun edelleen Braamfonteinissa. Olen heräillyt nyt oikeastaan joka aamu klo 6.00 aikoihin, koska opiskelija- asuntolassani on käytössä vain kaksi suihkua. Voitte vain kuvitella minkälainen ruuhka suihkualueella on aamuisin, kun parikymmentä naispuoleista opiskelijaa herää aamuisin ja jokainen haluaa suihkuun. Tämän vuoksi itselläni on ollut luvassa hyvinkin kiireisiä aamuja. Pian asiaan tulee kuitenkin muutos, kun muutan pois kyseisestä paikasta. Kuten aiemmissa päivityksissäni kerroin melusta sekä turhista palohälytyksistä, en halua maksaa ylihintaista vuokraa sellaisesta. En myöskään enää jaksa odottaa yli tuntia, että pääsen suihkuun aamuisin. Olen useimmiten saapunut instituuttiin aamuisin jo klo 8.00 aikoihin vaikkakin työt alkavat vasta klo 9.00 maissa. En kuitenkaan pistä pahakseni sitä, että saavun keskustaan aikaisin aamusta esim. bussissa on enemmän tilaa ja kadut hieman rauhallisempia kävellä tai no, ihmisvilinää ei pääse pakoon täällä. Jos haluaa todellakin kokea sen miltä tuntuu, kun ympärillä parveilee ihmisiä kuin muurahaisia niin Joburg on siihen oikea paikka. 

Olen kuitenkin tähän mennessä eli ensimmäisen kuukauden aikana nauttinut olostani täällä. Harjoittelu HURISA:ssa on kuin unelma  enkä sano tätä vain lämpimikseni. Olen päässyt täällä oikeasti näkemään, kokemaan ja tekemään asioita jotka ovat osa ihmisoikeuksien/kehitysyhteistyöalan järjestöjen ammattilaisten juttuja. Olen tehnyt paljon yhteistyötä instituutin johtajan sekä ohjelmakoordinaattorin kanssa. Heidän kanssaan olen osallistunut erinäisiin ihmisoikeuksia koskeviin konferensseihin, tapaamisiin valtion johtohenkilöiden kanssa, uusien kontaktien luominen jne. Pääsin ensimmäisen kuukauden aikana myös tuuraamaan instituutin sihteeriä toimistolla hänen ollessa poissa. Otin vastaan puheluita, kirjasin ylös viestejä ja muita toimistotöitä. Opin samalla käyttämään puheluiden siirtojuttua, joka oli minulle uusia asia (jos puhelu halutaan siirtää toiselle henkilölle joka on samassa toimistossa).  Työpäivien aikana minulla on kuitenkin ollut myös aikaa käydä lounaalla kaupungilla, hakemassa take away- kahvit sekä hieman ostoksilla. Instituutin naispuoleinen johtaja on hyvin maanläheinen sekä rento persoona, voin oikeastaan kysyä häneltä mitä vain. Hän on myös vierailut luonani opiskelija- asuntolassa ja hän sanoi ettei paikka ole hyvä minulle, arvostin todellakin hänen mielipidettään. Olen nuorin henkilö työporukastamme, mutta minut on otettu hyvin vastaan. Työntekijöitä HURISA:ssa minun lisäkseni on nyt vain kuusi henkilöä, mutta tällainen työporukka on itselleni mitä sopivin. En pidä henkilökohtaisesti liian suuresta työporukasta tai porukasta josta en tunne puoliakaan työkavereistani.  Työkaverini ovat myös rohkaisseet minua oppimaan zulu- tai tswana- kieltä, koska sitten voisin ymmärtää mitä he aina välillä juttelevat keskenään. Tosin minun kanssa jutellaan aina englanniksi, tykkään kuitenkin kuulla erilaisia eteläafrikkalaisia kieliä. Olen jo oppinut muutamia arkipäiväisiä sanoja mm. yebo (kyllä) ja sharp (tarkoittaa että kaikki on okei ja samalla peukkua näyttäen). 

Tässä yhteydessä laitan myös muutamia muita zulu-ja tswana kielen peruslauseita:

Zulu
Hei, mitä kuuluu? = Sawubona, unjani?
Voin hyvin.= Ngikhona, ngiyaphila.
Kiitos.= Ngiyabonga.
Ole hyvä. = Kubonga mina.
Hyvää matkaa/kaikkea hyvää. = Sala kahle.

Tswana
Hei! Mitä kuuluu? = Ahee! O/Le kae?
Olen okei. =Ke teng.
Kiitos. = Ke a leboga.

Tulen laittamaan tänne jatkossa vielä enemmän tietoa zulu- ja tswana kielistä, ehkä jopa xhosasta sekä afrikaansista kunhan sinne asti pääsen.

Haluaisin kuitenkin edelleen jatkaa asiaa liittyen turvallisuuteen täällä Johannesburgissa, tiedän aiheen olevan jo hieman kyllästyttävä, mutta olennaisen tärkeä. Työkaverini (jotka ovat siis kaikki mustia) ovat soimanneet minua välillä siitä (huom. leikillään, ei liian vakavasti) miten olen hullu valkoinen tyttö, koska kapinoin kuulemma heidän neuvojaan vastaan. He ovat yrittäneet saada minua ymmärtämään että ei ole esim. turvallista jos lähden etsimään ruokaa kaupungilta yksin päiväsaikaan. He myös haluavat, että kerron tarkkaan mihin menen ja minun tulisi aina soittaa heille jos tunnen, että minua pelottaa jokin tilanne. Olen myös useimmiten lähtenyt yhtä aikaa toimistolta työkavereideni kanssa ja he ovat pitäneet minusta huolta kaupungin vilskeessä. Itse kävelen joskus niin laput silmillä, että olen meinannut jäädä jo pari kertaa minibussi- kaahaajan alle, mutta nyt olen ryhdistäytynyt. Työkaverini ovat pitäneet minulle myös puhuttelun liittyen siihen miten minun ei tulisi puhua liikaa tuntemattomille (tarkoittaen kertoen esim. mistä olen kotoisin ja missä asun) koska useimmat ihmiset voivat käyttää tietojani hyväkseen. Eräs miespuoleinen työkaverini on jopa pelotellut minua siitä, että joku päivä joku voi seurata minua keskustasta asunnolleni sekä tehdä minulle jotain pahaa. Hän on myös varoittanut minua baareissa ja yökerhoissa käynneistä, koska ne eivät ole niin turvallinen juttu kuin Euroopassa. Hän kertoi, että useimmissa yökerhoissa Johannesburgissa tapahtuu paljon mm. huumausainerikoksia, huumaavien aineiden laittamista tuntemattomien juomalaseihin sekä seksuaalirikoksia naisia kohtaan. Olen kuitenkin nyt ottanut neuvoista vaarin ja vähentänyt kuljeskelua kaupungilla turhaan sekä yökerhoissa juoksemista. Se ei tee hyvää lompakolle eikä etenkään terveydelle. Kuitenkin tuntuu, että aina uudessa maassa menee tietynlaiseen hypnoosiin kun kaikki on ”niin” mahtavaa ja ihanaa. Nyt olen kuitenkin takaisin maanpinnalla kuvainnollisesti ja keskityn itse olennaiseen eli harjoitteluuni.

Muita kuulumisia liittyen elämään Johannesburgissa:

Vierailin 13.9 aamupäivästä Origin Center- nimisessä tiede/museokeskuksessa, Nelson Mandelan sillalla sekä Wits- taidemuseossa. Mielestäni Origin Center oli todellakin vierailun arvoinen paikka. Näyttely koostui Saharan aavikon elämästä, alkuperäisheimojen kulttuurista sekä yleisesti eri heimojen kulttuureista Etelä-Afrikassa. Wits- taidemuseo oli myös mielenkiintoinen, näyttely siellä keskittyi hiustyyleihin sekä hiusten aikakauteen Afrikassa. Näyttely oli yhdistelmä maalaus-, video- ja veistostaidetta. Museovierailuita ennen pääsin myös tutustumaan Witswatersrandin yliopistoon yhdessä erään paikallisen opiskelijan kanssa. Hän vei minut vierailulle kampus-alueille sekä taiteiden ja teatterilaitoksen tiloihin. Kyseinen henkilö siis opiskelee itse nykytanssia yliopistossa. Vierailun jälkeen kävimme myös Nelson Mandelan- sillalla, joka sijaitsee itse asiassa ihan nykyisen asuntoni vieressä, mahtavaa!

                                                                                       University of Wits 


                                                                      WitsArt Museum
                                                                       Nelson Mandela Bridge, Newton Johannesburg
                                                                                      Pictures from Origins Center


Lopuksi laitan vielä kuvia Heritage- päivästä (24.9), jonka vietin Johannesburgissa hieman erilaisissa tunnelmissa kuin olin alunperin suunnitellut. Alun alkaen suunnittelin meneväni kavereideni luokse braai:in (eli grillausiltaan), mutta teimme suunnitelmiin muutoksen. Kaverini veivät minut Cradle of Humankind museo/tiedekeskukseen sekä sen yhteydessä sijaitsevaan maanalaiseen luolastoon. Sanotaanko, että oli todella mahtava kokemus, etenkin luolastossa seikkailu. Luolastoseikkailu tapahtui ryhmän mukana ja yhden oppaan turvin. Opas kertoi meille mm. luolastossa tehtävistä arkeologisista kaivauksista, ihmisluiden löytymisestä, 1800-luvun arkeologisista menetelmistä jne. Cradle of Humankind on ehdottomasti yksi rahanarvoinen turistikohde Johannesburgissa. Museo/tiedekeskus oli hieno ja opettavainen, näyttely kertoi ihmiskunnan evoluutiosta ja siitä miten meidän kaikkien alkukoti on Afrikassa. Alla olevasta linkistä löytyy lisätietoa Cradle of Humankind- keskuksesta:


Kuvia Cradle of Humankind- keskuksesta sekä luolastosta:







 Kesä alkaa olla jo kohta ovella eli säät alkavat lämpenemään entisestään...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti